Läsa bok på lätt svenska

Den här veckan ska vi låna böcker tillsammans på våra Ipads. Här är några förslag på lättlästa böcker. Vilken bok intresserar dig? Skriv en kommentar i det här blogginlägget och berätta vilken bok som du skulle vilja läsa. Om du har tips på någon annan bok så kan du skriva det också.

Kärlek på biblioteket

Den arbetslösa Jessika tillbringar ganska mycket tid på biblioteket, där det är ”så lugnt och skönt”. Där möter hon bibliotekarien John, också han ganska ensam. Jessika erkänner att hon är dålig på att läsa och John lockar med henne i en läsgrupp, där man läser och diskuterar lättlästa böcker. Båda är intresserade av hundar och Jessika erbjuder sig att gå ut med Johns hund.

Mirakel

Karim har flytt från sitt hemland där det är krig. Han känner sig ensam i Sverige och har inget jobb. En dag hjälper han en gammal man, Gösta, som har råkat ut för en olycka.

Simma lugnt

Sorah arbetar i kyrkan, städar, håller i ordning och sjunger så länge det inte är gudstjänst. Då kan hon inte vara med. Hon är ju muslim. En dag läser Sorah i tidningen om en simskola för vuxna, och hon vågar ta sig dit men hade helst haft en burkini på sig. Hur ska hon ha råd med det? Hon hittar snart en lösning.

Annonser

One response

  1. Hej!
    Jag tycker om klassiker bok.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: