Självstudier 2/11

rhine-595023_1280

På onsdag är skolan stängd och ni ska studera hemma. Här är dagens uppgifter:

Skrivuppgift

Skriv en text och beskriv vad kultur är för dig. Vad är du intresserad av? Vilken kultur är viktig i ditt hemland? Hur är kulturlivet i Sandviken? Ta hjälp av satsdelsschemat för ordföljden i huvudsats och bisats när du skriver.

Läsuppgift

På nyhetssidan 8 sidor finns en speciell sida som berättar om kulturnyheter. Välj en nyhet som intresserar dig. Läs och lyssna på nyheten flera gånger och gör en ordlista med nya ord. Anteckna sedan nyckelord (viktiga ord) och gör en tankekarta så att du kan berätta om nyheten nästa lektion.

6 responses

  1. 1.vad kultur är för mig?
    Det är konst,teater,sång,statyer,tavlor och historia.Kultur är alltså inte föreskrifter,lagar eller regler för ett land utan det är hur människor gemensamt uppfattar världen.
    2.Vad är du intresserad av?
    Jag är intresserad av bröllop,kläder,mat från mitt land.
    3.Vilken kultur är viktigt i ditt hemland?
    I Afghanistan officiella språk pastor och dricker.Det finns också många andra språk som talas i landet.Nästan alla afghaner följer islamiska traditioner,firar samma helgdagar,klär samma,konsumerar samma mat,lyssnar på samma musik,delar samma uppfattning om världen.Afghaner firar Nawroz(afghanska nyår)och böner om fred och välstånd.
    Hur är kultur livet i Sandviken?
    Sandviken har bra möjligheter till idrott och motion.
    Nyheter
    Umeå ger mest till kulturen.
    Umeå kommun satsar mest pengar på teater,film,musik,dans och annan kultur.
    Nordanstigs kommun använder minst pengar till kultur.
    Det visar statens årliga undersökning förra året fick kulturen 26 miljarder kronor i bidrag.
    Staten och kommunerna ger ungefär lika mycket pengar.
    Umeå satsar över 2500 kronor per invånare på kultur.Nordanstig bara 500 kronor.

  2. För mig är kultur relation och bröllop,dansa speciella kläder. jag är intresserad på Bröllop och olika speciella mat samt hur man firar giftermål. i mitt hemland viktiga kultur är bröllop och dansa , speciella kläder samt hur man firar högtider. i Sandviken fins olika kulturer eftersom det fins olika personer från olika länder. här respekterar vi andras kulturer vilken gör kulturlivet i Sandviken intressant.
    Aaron
    M.V. H!

  3. nahom hailemichael | Svara

    * Kultur för mig är respekt varandra och hjälp varandra.
    * Jag interst att kultur bröllop ,kläder och dans.
    * I mitt hemland viktig är bröllop ,hjälp varandra och vi som är unga respekterar till de som är äldre.
    * sandviken kultur är bra musik ,teater ,dans,bildkonst.författarprogram och myket mer.

  4. Hej!
    1, Kultur för mig betyder sätt att leva som är baserat på nationalitet eller etnicitet.
    Det är bröllp, teater, musik, historia, och traditional mat.
    2, Jag är intresserad av traditionalkaffa, kläder, bröllp och mat från min hemland.
    3, Viktigt kultur för mig i min hemland är traditional bröllp, respekt varndera och respekt andera människor, också kläder, dricka.
    Vi har också många språk som talas i Eritrean, det finns nio språk. I Eritrean följer Krstyanska och Islamiska all bor tillsammans om respekt.
    Det är bra kultur i min hemland.
    Sandviken har bra kultur.
    Det finns Göransson Arena, Skolan, biblioteket och sport. tack!
    M.V.H Filmon

  5. vad är kultur för mig.
    Tejatr,målar,historia.
    1.vad är du intresserad av?
    Jag är intresserad av bröllop,kläder,mat ,dansa från mitt land.
    2.vilken kultur är viktig I ditt hemland?
    I mitt land är viktig brölop,mat och officeilla språk passor.
    3. Hur är kulturlivet I Sandviken?
    Sandviken har bra möljheter till idrott .

  6. 1. Kultur är dåtid, nutid och framtid…
    Kultur är en del av oss. Det hjälper till att förstå vem vi är, det är jätteviktigt.
    2. Ukrainsk kultur är byggt på historia, tradition, nationell mentalitet, andliga och etiska värderingar. Kristendomen hade en stor påverkan för ukrainsk kultur.
    3. I Sandviken finns det både en gammal och en ny svensk kultur. Här finns en kulturcentrum med teater, bibliotek, kulturskolan, konstutställningar och den historiska stadsdelen. Sandviken har också Göransson Arena med konserter, evenemang, mässor och fotbolls -, hockey – matcher.

Kommentera

