Onsdag 5/10

På onsdag ska vi gå igenom reglerna för hur man böjer adjektiv i obestämd och bestämd form. Jag vill att du förbereder dig genom att titta på 4 olika filmer som handlar om adjektiv. Titta många gånger så att du kommer ihåg reglerna. När du har tittat på filmerna vill jag att du skriver en mening med minst två adjektiv i. Du skriver i en kommentar.
Ex. Utanför mitt lilla fönster ser jag många stora träd med färgglada löv i höstens alla färger.

Filmer – Adjektiv

Filmen handlar om adjektiv och hur du böjer adjektiv.

Filmen handlar om hur du böjer adjektiv i plural.

Filmen handlar om adjektiv i obestämd och bestämd form.

Filmen handlar om adjektivets speciella former (de adjektiv som inte följer reglerna ovanför).

 

6 responses

  1. Phikun Larsson | Svara

    Hon är smal och har svart långt hår.

  2. Mariam Alkhalil | Svara

    De glada små barnen.
    Himlen är blå och fin.

  3. Almaza Hussein | Svara

    Den korta svarta tröja är dyr.

    Jag har en jättefin syster som har långt hår .

    Tack för denna informationen.

    Mvh

  4. Jag har en stor matta.
    Matta är svart.

  5. Jag köpte ett litet vitt bord med fyra små stolar.

  6. Jag har två barn.De är trevliga och glada.

Kommentera

