Torsdag 17/9 – självstudier

fint_potratt_maj_1977

Idag är skolan stängd och ni ska studera själva.

Sweol – Du ska studera ditt kapitel i Sweol. Om du blir klar med PDF, diagnos, lästest och hörtest kan du skriva en kommentar och berätta vilket kapitel du vill göra test på nästa vecka.

Hörförståelse – Du ska titta på ett TV-program som berättar om författaren Astrid Lindgrens liv. Hon levde 1907-2002 och skrev många barnböcker som fortfarande är populära över hela världen. Välj svensk text när du tittar, så kan du både lyssna och läsa.

Här kan du titta på TV-programmet!

När du har tittat ska du skriva en kommentar i det här blogginlägget och skriva:

  1. Vad gillade du i TV-programmet?
  2. Vad gillade du inte i programmet?
  3. Har du läst någon bok som Astrid Lindgren har skrivit? Vilken?
11 responses

  1. Jag har tittat på filmen som handlar om Astrid Lindgrens liv. Filmen var verkligen jätterolig och spännande. Hon var en stark tjej eftersom hon gav sig iväg från hennes små by, då hon var 17 år.
    Hon hade faktiskt mycket problem i sitt liv, men hon kunde fortsätta till hennes syfte.
    Och hon fick uppmärksamhet i hela världen.
    Jag gillade inte de gamla traditioner när hon blev gravid och hon var tvungen lämna sin by.
    Faktiskt har jag aldrig läst någon bok av Astrid, men jag tittade på flera barnfilmer som hon skrev dem när jag var liten.

  2. Hej!!!
    Vilken stark kvinna hon var.
    Jag gillade gammala filmer och programer som Astrid Lindgren.
    Jag gillade mycket Astird Lindgren eftersom att hon var en stark, modig och snäll
    Jag tycker om programmer efter som de berättar historien om en
    kvinna som tyckte om barn genom författarskapet i hela världen .
    Jag känner lite om Astrid.
    Det var intressant programm. Jag älskar kvinnor som är Astrid .
    Jag läst aldrig om Astrid Lindgren.

  3. Hej!!!
    Jag studerade kapitel 18 med pdf
    och jag har 100%.
    Jag ska testa kapitel 18 den här veckan.

  4. Jag har tittat på filmen och jag förstår vad som hände med Astrid Lindgrens. Jag läste många böcker men jag vet inte om jag läste hennes böcker.

  5. jag har tittat på filmen och jag tycker att Astrid var en väldigt smart kvinna. Hon gjorde det hon ville och blev känd i hela världen. jag tyckte att filmen var jätte bra och ingenting var dålig. Jag har läst en liten berättelse om Pippi Långstrump.

  6. Jag är klar med kapitel 9 och jag vill göra test på torsdag .

  7. Jag tittade på filmen hon var en duktig kvinna och stark. Hon klara sig själv. Jag gillar när hon åkte till Danimark för att föda sin barn där. Jag ogillar när hon var 17 åring. Hon skaffa sin första barn. Det var svårt för henne. Jag gillar för hon bodde i Vemerby. Den staden som jag bodde för 4 år sedan. Vi trivdes jättebra där. Jag har läst en bok som heter Pippi Långstrump och Emil i Lönneberga.

  8. Jag har tittat på filmen och jag tycker om att bra filmen för att man lärde
    säg mycket av den.
    Jag tycker om inte som Harry Söderaman eftersom han kriminel människa.
    Jag har läst inte men jag har hört att hon är duktigt och snäll kvinna.

  9. Jag har tittat på filmen. Filmen var jättebra därför att jag lär mig mycket nya ord .Jag gillar handla på filmen därför att Astrid var stark kvinna .Hon jobbade mycket bra och hon flyttade till annan stad och jobb.När hon visste fick barn hon bestämde födde den barn.Hon hade mod
    Jag gillar inte när hon födde barn hon bodde inte samma stad .Jag tror svårt till henne därför att hon träffade inte många gånger henom .Den gamla traditioner var inte bra för kvinnor .När kvinnor blev gravid utan att vara gift han måste flytta till annan stad .
    Jag läser inte boken av Astrid och jag tittar inte filmen. Jag ska låna boken eller filmen från biblioteken .

  10. Jag titade på filmen som handlar om Astrid Lingeren.hon var stark kivinna och hon bodde två länder som Sverige och Danmark.Hon skrev många böcker hennes böcker har läst all världen. Jag läste inte boken men jag har tittat bild på nya tjugo sedlar i Sverige.pengerna ska börja nästa månder.Jag tycker om Astrid och filmen.

  11. Vad roligt att ni tycker om TV-programmet. Jag tycker också att det är väldigt intressant att lära sig om Astrid Lindgrens liv. Gå gärna till biblioteket och låna en bok som hon har skrivit!

Kommentera

