Fredag 18/9 – självstudier

8-sidor1

Idag är skolan stängd och ni ska studera själva.

Nyheter – Idag ska ni jobba med nyheter. Du kan exempelvis studera på 8sidor eller Klartext.

  1. Välj en intressant nyhet och läs den flera gånger (snabbt/sakta, tyst/högt, utan lexikon/med lexikon).
  2. Gör en ordlista på nya ord och studera dem.
  3. Lyssna på nyheten flera gånger.
  4. Skriv av nyheten. Du ska alltså börja med rubriken och skriv själv samma rubrik. Skriv sedan mening för mening, kopiera av nyhetstexten.
  5. Skriv en kommentar i det här blogginlägget och berätta vilken nyhet som du har jobbat med.

Grammatik – Fundera över vilken grammatik som du behöver studera mer. Repetera sedan den grammatiken. Du kan studera här på bloggen eller på http://www.digitalasparet.se

Lycka till!

14 responses

  1. Jag har lyssnat på nyheter och jag har lärt mig många nya ord.Och jag har läst en bok som heter snöstrotm det var jättebra för mig.

  2. Jag har lyssnat och läste på nyheter många gånger. Nyheter var som Flyktingar tvingas gå runt Ungern.

  3. Jag har lyssnat och läst många nyheter på Sverigesradio.
    Jag har intresserat mig för en nyhet som handlar om fjällugglorna i Sverige. De var nästan helt utrotade. Men nu är de tillbaka igen.
    Eftersom jag gillar nyheter om djuren läste jag den nyheten flera gånger.

  4. Jag har lyssnat och läste om tennis nyheterna är om Sverige vinner mot latvia.the vinnare namn yemen i nyheterna kallar honom hjälte darför han är nummer ett i Sverige.

  5. Jag har lyssnat på nyheterna.Nyhetrna handla om hur kan regeringen
    använda Sveriges pengar.Jag tycker den har rubrik efetrsom fler och
    fler flyktingar kommer i Sverige.De behöver bostad och regeringen
    de tanker bra i farmtiden.Jag har läst och lyssnat flera gånger.

  6. Hej!!!
    Jag lyssnade om boxning matchen.
    Matchen mellan Erik Skoglund och Oleksandr
    från Ukraina.
    Erik Skoglund vann.
    Det var en historisk match.

  7. Hej !
    Jag har lyssnat och läst nyheter på radio och jag intresserar mig för två nyheter. Första nyheter som handlar om barnbidraget kommer inte att höjas och andra nyheter som handlar om Kroatien stänger gränsen för flyktingar .Kroatien klarar inte av att hjälpa alla som kommer och jag vill lyssna mer nyheter därför att jag har intresserat ibland om nyheter .

  8. Jag har lyssnat och läst på nyheter, nyheterna pratade om Hajj. Över en miljon människor samlas nu i staden Mecka i Saudiarabien, de är muslimer som kommit från olika länder för att fira högtiden hajj .

  9. Jag lyssnade och läste på nyheter.Det är regeringens förslag
    för hur Sveriges pengar ska
    användas nästa år.

  10. hej!
    jag har lyssnat och läst nyheten om att Ungern och Kroatien har stängt sina gränser mot flyktingar. Kroatien kan inte hjälpa alla flyktingar som kommer från kriget i syrien.

  11. Hej!
    Jag har lyssnat och läst nyheterna om Sverige sport
    Snabbt mål för sverige
    Sverige damer fick en bra start i kvalet till EM i fotboll.
    Sverige vann den första matchen borta mot moldavien.
    Redan efter 15 sekunder gjorde Olivia Schough 1-0. Så snabbt har ingen tidigare gjort ett mål i landslaget .
    Sverige vann matchen med 3-0.Svenskorna var klart bättre.Moldavien har ett nytt landslag.

  12. Jag har läst om en man som heter Dawid och Han var journalsten. I dag, onsdag, har journalisten och den svenske medborgaren Dawit Isaak suttit fängslad i Eritrea i 14 år – 5.475 dagar. På årsdagen publicerar 80 svenska medier ett upprop för honom.

  13. Bra jobbat med nyheter! Hoppas att det gick bra att studera grammatik också.

Kommentera

