Uttal och ordföljd repetera på måndag

Den här veckan har vi arbetat med syntax (ordföljd) och dess form och funktion.
Vi har lärt oss att det finns huvudsats och bisats.
Satsens funktion kan vara en fråga, ett påstående eller en uppmaning.
Vi har jobbat med huvudord och attribut.
”Mina fantastiskt duktiga och smarta elever som kommer från olika länder och går i 3D3 har studerat mycket bra idag.”
Vilket är subjektet och vilket är huvudordet i subjektet?
Här kommer ppt för dig som vill repetera: Form och funktion ordföljd

Vi har tränat uttal genom att sjunga.
Sjung med Thomas Ledin och Björn Skifs.
Skriv texten när du har lyssnat många gånger.

One response

  1. Hej Anne Mari !
    Jag lyssnar många gånger på sång Björn Skifs och jag förstår den därför att vi lyssnade
    igår och jag ska skriva den text.
    Håll mitt hjärta
    Håll min själ
    Lägg mitt huvud
    I ditt knä
    Säg att du menar , och vill mig väl
    Håll mitt hjärta , Håll min själ
    Som jag väntat all år , Du kan leka mina sår
    Ta mina händer och gör mig hel
    Ta mitt hjärta , Ta min själ
    Håll mitt hjärta , Håll min själ
    Låt mig bara stanna här , Så allt jag ber dig
    Allt jag begär ,
    håll mitt hjärta ,Håll min själ.

Kommentera

