Träna läsförståelse av skönlitteratur

Tycker du om att läsa skönlitteratur?
Det finns lättläst litteratur på biblioteket som du kan låna.
Jag har hittat en sida på internet som har några kapitel ur en bok som du ska provläsa.
Boken heter En flicka försvunnen och Sara Lövenstam har skrivit den.

Gör så här:

  • Arbeta utan lexikon!!!
  • Titta på bilden nedan och berätta för gruppen vad du ser
  • Läs kapitel 1 utan att använda lexikon
  • Prata i gruppen vad texten handlar om
  • Läs kapitel 1 igen och skriv ner ord som du inte förstår på tavlan
  • Skriv en kommentar i bloggen vad du tycker om texten och motivera varför.
  • Har du tid över? Fortsätt att läsa!

Här finns texten!

Gå till biblioteket och låna boken och läs slutet.

Här finns fler böcker som du kan  provläsa.

 Flicka försvunnen

5 responses

  1. Mehari

    Jag läste boken en flicka försvunnen och jag har lärt mig många nya ord. Författaren som skriver boken en flicka försvunnen heter Sara Lövestam.
    Det var jättebra historia. Penrilla har aldrig skrivit om sitt barn på Facebook men hon måste gå till Koplan för att hitta sin dotter tror jag.

  2. Hej!
    Igår läste jag kapitlet 1 och jag tyckte att det var en spännande början om den
    berättelsen.
    Eftersom jag var nyfiken vad som ska hända med Kouplan ville jag fortsätta läsa och upptäcka vad hela texten handlar om.

    1. Bra studerat Maysa! Ska du låna boken på biblioteket?

      1. Jo, jag har redan köpt en bok som heter ”Dagbok för alla mina fans” och jag har börjat läsa den fantastiska boken. Eftersom jag tycker om att läsa böcker på min fritid undrar jag om ni också tycker om att läsa böcker på din fritid!!!!!

Kommentera

