Formellt mejl – exempeltext

Ni har jobbat jättebra idag med att skriva formella mail.
På onsdag den 15 april ska ni få visa att ni kan skriva mejl.
Träna mycket hemma.
Är du osäker på ordföljd och bisatser kan du titta på gamla inlägg här på bloggen.

Här kommer en exempeltext på ett formellt brev.
Det här exemplet är på D-nivå. Det betyder att texten har flyt, struktur för ett formellt mejl och variation.
Jag har valt att skriva mejl nummer tre som vi arbetade med idag.
Läs mejlet. Skriv sedan ett eget mejl i en kommentar här på bloggen.

Till: dinchef@jobbet.se
Ämne: Sluta tidigt på fredag

Hej!
På fredag skulle jag vilja sluta lite tidigare om det går bra.
Min syster som bor i England kommer på besök och jag vill gärna träffa henne.
Hon har inte varit till Sverige på fem år och vi har inte träffats sedan dess.
Eftersom hon kommer hit ska hela familjen träffas och äta välkomsttårta tillsammans på fredag.

Jag vill sluta klockan 14.00 och jag kan arbeta igen tiden på måndag.
Det gäller två timmar. Jag hoppas att det går bra.
Svara mig på mejlen.

Hälsningar

Anne-Marie

2 responses

  1. Till:Arbetsförmedlingen@ yahoo.se
    Ämne: praktik för träna svenska språket

    Hej !
    På nästa månaden jag skulle gärna vilja göra praktik hos er.
    För att träna mycket min svenska språket .Där för där kommer många människor.
    Jag bli väldigt glad lsninmycket om jag tråna hos er i Arbetsförmedlingen.
    svara på mejlt.
    .
    Hälsningar

    Neima Ali

    1. Bra studerat Neima! Trevlig helg!

Kommentera

