Läxa träna skriva informellt brev

Här kommer veckans läxa.
Ni ska repetera hur man skriver ett informellt brev.
Titta på filmen. Skriv av brevet.

Skriv ett eget informellt brev till en vän välj en sak att berätta om:

  • hur vintern var i Sverige
  • vad du gjorde förra helgen
  • en utflykt som du nyligen gjorde

Skriv brevet i en kommentar på bloggen eller lämna till mig.
Brevet ska ha rätt ordföljd. Titta på ordföljdsschemat!
Du ska skriva en tydlig inledning och avslutning.
Verben ska ha rätt form.
Läs igenom brevet många gånger så att det blir rätt.

På fredag blir det test i att skriva informellt brev.

Lycka till!

7 responses

  1. Hej!
    Hur må du?jag hoppas att brå med dig.Sverige är ett kallt land på vintern och det blir mycket snö.jag måste klä på mig vintern kläder.I Sverige kan man göra trevliga och sköna aktiviteter,t.ex.man kan åka till Sälen och åka skid åkning.Alla barn spelar Snöbolls kring och gör Snögubbar.I Sverige kan du få möjlighet att uppleva en aktiv semester.På semestern brukar jag åka till sjö ,där spänände och exotiska att promenera på frusna sjöar. Jag undrar om du vill komma hit till Sandviken vi kan göra tillsammans ålika saker ,ska ta dig till restaurang och vi ska smaka en riktigt traditioner Svenska mat som köttbullar lax…..
    Jag väntar att höra från dig snart,skriv till mig och låt mig veta om du vill komma ,jag ska blir jätte glad om du göra så
    Med vänliga hälsingar
    Fahima Abdulkader

  2. Hej Poesoe! 24-03-2015

    Vad gjorde du förra helgen?

    I förra helgen gick jag till gudstjänsten och hade goda tider med familjen. Har du också varit hos gudstjänsten? Om du har det så vill jag gärna höra hur det gick.

    Efter gudstjänsten lagade jag lasagne åt hela familjen. Sedan åt vi och hade kul resten av kvällen. Brukar du spendera tid med din familj?

    Hoppas du har det bra! Och hör av dig gärna!

    Vi ses

    Kolo

  3. rozina asfaha | Svara

    sandviken 2015-03-25

    Hej sara!

    Hur mår du och alla i din familj ? Hur det går det med jobbet? Jag har faktiskt saknat dig. det var jätte längesen vi inte ses. Även min dotter meley har saknat din son Alex. Det var synd att ni inte kunde komma till Lunas födelsedag festen. Jag trodde att ni skulle komma men tyvärr, det är som det är. Före lördag var en av de bästa dagarna i mitt live. Vi åkte till Stockholm tillsammans med min syster och sin son. Födelsedag festen var myket bra,men det skulle bli bättre om du hade också varit med. Vi träffade många släkter och kompisar där. Vi åt olika mat rätter och skärde tårta till Luna. Hon blev stor tjej och jätte söt. Jag träffade även din kompis Selam och bad henne att ge dig en sak.
    Hoppas du har fött den .
    Här av dig så snart som du kan.

    Mvh Rozina

  4. Feven Tsehaye | Svara

    Sandviken 2015-03-05
    Hej min kompis!
    Jag vill hälsa på dig och vill säga hur är läget och hur livet går med dig. Jag hoppas allting ska bli bra. Jag mår bra bara sakna dig. Jag ska berätta om hur vintern var i sverige. Mest väder är kallt i sverige och vinter var kort bara 3 månader den här året i sverige. I vintertiden det var minus 10 till 25 grader så vi måste ha handskar, klär på sig en tjock jacka, vinterskor, osv. De gjorde olika säker. T.ex. Vintern hade bara skidor , snowboard, och allt blev så tråkiga med en tunga kläder på sig och snöade mycket ute så här, men flera svenskarna gillar att vintertiden specially när var det snöade. Jag väntar att höra från dig och jag ska ringa dig snart.
    många krämer från din vän
    Feven

  5. Orhan Suliman | Svara

    Hej Nina !
    Hur mår du och alla mina familjen ?
    Jag saknar dig mycket och vill jag träffa dig. Jag hoppas att du mår bra i din livet,
    Nu är vinter i sverige och det är kallt mycket. I sverige Måste man klä på sig kläder
    och handskar. på vinter kan men spela på skidor och många saker med det är rolig.
    förra vecka hade jag en fest med kompisarna det var jätte rolig. Först dansade vi och lyssnade på musik sen tittade vi på en film. Vi åt olika mat och åt vi kurdisk mat . Det
    var bästa fest för mig och jag hoppas repetera flera gånger.
    hälsningar
    Mvh Orhan Suliman

  6. Sandviken 2015-03-27

    Hej Daniel!

    Det var längesen vi såg inte. Hur mår du? Jag hoppas allt är bra med dig
    och din familj. Jag mår jätte bra bara sakna dig.
    Före vecka gick jag till Gävle till min kompis. Han hade födelsedagen i din lägenhet . vi hade ungefär tjugo personer tillsammans och vi åt en traditionell mat som heter engera. zegeni och olika drack. Men jag aldrig drack alkohol och öl. Vi dansade och pratade mycket. Det var jätte rolig och spännande.

    Jag hoppas vi ses snart.

    Hälsningar Mehari

  7. Sandviken 2015-03-28

    Hej Mona!!
    I söndags hade jag en liten fest. Festen var i min lägenhet, jag hade bjudit mina släktingar och vänner. Vi började med festen kl 18:00 på kvällen. Vi åt eritreanska rätter och drack eritreansk kaffe. Vi pratade, skrattade och hade en jätte jätte rolig kväll.

    Puss och Kram Neima!

Kommentera

