Tisdag 3/3 – studera hörförståelse

Idag ska du träna hörförståelse genom att titta på en svensk film. När du tittar på filmen kan du samtidigt göra anteckningar så att du kommer ihåg vad filmen handlar om.

Filmen heter Så som i himmelen och du kan titta på filmen här!

Efter att du har sett filmen ska du skriva en kommentar i det här blogginlägget och svara på följande frågor:

  1. Vad gillar du i filmen?
  2. Vad gillar du inte i filmen?
  3. Har du några frågor till filmen?
  4. Kan du göra några kopplingar mellan filmen och dagens samhälle/en annan film eller bok/ditt liv? För att förstå vad jag menar med kopplingar ska du titta på den här korta filmen:

12 responses

  1. 1: Jag gillar att barn som gillade gitarren han blivit en derömd musiker.
    2: Jag gillar inte att hanns mamma var dög när han var 14år.
    Jag gillar inte när han var liten sina vänner slog honom det på verkar honom även ha blivit stor.
    4: jag tittade på en filmen om en berömda läkaen minns när hon vAr
    liten hans mamma var slog honom.

    1. Bra studerat Fahima!

  2. Mona ALsaifi | Svara

    Jag såg filmen och gillar att en pojke som är spelar gitarr och var mycket duktig och lär andra att sjunga.
    Jag gillar den här ambitiösa pojke som drömmer om att vara en musiker.
    Jag gillar inte om våld han fått pojken från hans vänner när han gillade gitaren.
    Jag gillar inte när hans mor dog framför ögon.
    Jag läste en berättelse om en man vid namn Oliver ,bodde på en barnhem och exponering för förnedring och hunger.

  3. Jag har tittat på filmen och den var bra eftersom en pojke är begåvad på musiker.Han har en stor passion i hans livet musiker och han har vilje styrka att lära andra personer.jag gillar inte på filmen han mobbade för andra barn och sin mamma var dog ute på golvet.den pojke liknar min granne i mitt land när sina föräldrar dog tillsammans.

  4. 1- Jag gillar i filmen att de respekterar varandra och arbetar tillsammans. – Jag gillar att de har goda utsikter att lyckas. 2- Jag gillar inte präst, han var att snacka och övervaka. – Jag gillar inte att han förakt Torre, eftersom han är sjuk. 3- Vad menar de att göra den filmen i kyrkan. 4- Ja, jag kan göra koppling respekt mellan mig och de sinnessjukdom.

  5. Rozina Asfaha | Svara

    1, Jag gillar att Daniel försöker hjälpa kyrkokören så att de blir bättre på sjunga och lär sig spela instrument.
    2, Det jag inte gillar med filmen är att de inte polis anmäler killen som slår kvinnan.
    3, Var det så som det är i filmen tidigare i Sverige.
    4, Jag har sett folk där deras föräldrar har dött och de fick bo på en barnhem så det är inte kul att leva utan föräldrar.

  6. Jag gillar som sjunga musik samt jag gillar kyrkan. Jag gillar att spela kvinnor samt Daniel för att de hjälpa varandra samt de dansar bättre den fina filmen det tycker jag om mycket filmen.
    Jag gillar inte att gråta kvinna samt manen slår flicka det är inte bra det kanske göra fära många år sedan men Sverige finns inte göra så har nu

  7. 1 Det som jag tycker om filmen är att sångare kören i kyrckan hade stor respekt till varandra.2 Jag tycker inte om scenen där hans mamma dör framför hans ögon .det var jätte sorg light.3 Jag förstår inte varför mannen slog sin fru när hon var en bra kyrka människa.4 Jag hade en kompis som förlorade sin morsa när han var liten .Efter började han blir en kyrkans person.

  8. Gosn Ibrahim | Svara

    I dag såg jag en film som heter så som himmelen.
    Den var väldigt fin för att den handlar om en berömd musikant.Också att klassisk musik
    är jätteviktigt för människor och särskilt fiol.Jag gillar Helen Sjöholms röst den var jättefin. Jag också gillar fiolen den var härlig.Jag gillar också när hans mamma hejar på honom.Jag ogillar när hans kompisar slog honom,han kan inte värja sig, han var mycket blodig ock matt. Jag menar när man musikant kan också värja sig.

  9. 1. jag gillar att Daniel gör så att många sjunger och skrattar.
    2. jag gillar inte att mamman dör.
    3. fick man slå kvinnor här i Sverige förut?
    4. jag känner människor som har adopterats eller bor/bott på barnhem för att föräldrarna dör.

  10. 1- Jag tittade på filmen, det är roligt filmen .

    2- Jag tycker om filmen eftersom det finns många positiv attityder
    – Daniels främjande till Gabriella .
    – Lenas kärlek .

    3- filmen är långtråkig.

    4- ingen fråga.

    5- några kopplingar mellan filmen och dagens samhälle till exempel
    kärlek, hjälp verandra och fliten.

  11. Kul att läsa era kommentarer om filmen! Imorgon ska vi prata om den på lektionen. Vi ses då!

Kommentera

