Torsdag 13/11 – självstudier

Torsdag 13/11 är Sfi-lärarna på utbildning i Söderhamn, så då är det ingen lektion. Ni ska studera själva, hemma eller på skolan. Skolan är öppen och du kan studera på Lärgatan om du vill.

Du ska studera:

1. Studera ditt kapitel i Sweol, 2 timmar.

2. Titta på TV-programmet Språkresan. Skriv sedan svar på frågorna nedan. Du kan skriva i en kommentar i bloggen eller lämna till mig på papper på måndag.

  • Vad tycker du om programmet?
  • Hur ser du på din språkresa?

Titta på TV-programmet här!

 

10 responses

  1. 1- jag tycker den starkaste mannen som kämpade och blev bäst man i Sverige på matte.
    Jag tycker om också att mannen som Stavros glömmer inte sitt språk lärde sig den nya språket . Han lärde sina barn hemspråk. Hans barn har två språk( Gregiska och Svanska) .
    Inga problem om man första gång kände sig svårt att lära sig ett nytt språk men man
    Kan kämpa och motivera sig att lära landspråk som man hade flyttat åt det.

    2- Här kan man lära sig Svanska språk snabbt eftersom det finns många lärarna som hjälper mig att fårstå med ett enkelt utryck och det finns Sweol som hjälper mig att förstå
    grammatik snabbt.

  2. Jag tycker om att det bra man han kommer från anat land och han lära snabbt och nu blir han viktig man på matta .
    Här kan man lära svenska språk med läsa,höra,Sweol och prata bara svanska.

  3. Mona ALsaifi
    1 Jag gillar en stark person sam Stavros sam inte väntade i huset och säer att svenskt svåra och fula men kämpade och kämpade tills han blev den bästa mannen i matematik.Ja början är alltid svårt men viljan hos de mäktiga nått framgång.

    2, Vara bra för att det ska vara snabbare och enklare att lärasig svenska eftersom det finns lärare och elever hjälper mig att lära mig dem.

  4. Jag tycker om att det bra mannen och han lära snabbt den nya språket och han glömmer inte sitt språk , också han lärde sina barn hemspråk han kämpade mycket den bästa mannen.

    Här kan man lära sig svenska språk med Sweol ,grammatik ,läsa, höra och filmer
    Också prata bara svenska .

  5. 1. Jag tyckte att detta avsnitt var riktigt bra. Man lärde sig att man ibland kan ha andra sorters motivationer för att vilja/kunna lära sig ett främmande språk. Dessutom att Stavros lyckades ha kvar sitt modersmål trots att han bott så pass länge i Sverige.

    2. Jag tycker min språkresa går riktigt bra. Jag motiveras att vilja lära mig mer och utvecklas inom språket mer för varje dag.
    Programmet som jag går i skolan är mycket bra enligt mig, lärarna gör ett riktigt bra jobb. Men jag tycker att man borde få mer möjlighet att kommunicera i en svensk miljö, för att lättare kunna anpassa sig i Sverige och få mer motivation att vilja/kunna lära sig mer svenska.
    ❤ ❤

    1. 1. Jag tycker att detta avsnitt var riktigt bra. Man lärde sig att man ibland kan ha andra sorters motivationer för att vilja/kunna lära sig ett främmande språk. Dessutom att Stavros lyckades ha kvar sitt modersmål trots att han bott så pass länge i Sverige.

      2. Jag tycker min språkresa går riktigt bra. Jag motiveras att vilja lära mig mer och utvecklas inom språket mer för varje dag.
      Programmet som jag går i skolan är mycket bra enligt mig, lärarna gör ett riktigt bra jobb. Men jag tycker att man borde få mer möjlighet att kommunicera i en svensk miljö, för att lättare kunna anpassa sig i Sverige och få mer motivation att vilja/kunna lära sig mer svenska.<3 ❤

  6. 1. Jag tycker att bra man, lära snab nya ord och språk. Han gulmde inte hemspråk och han lära barn.
    2. Han kan snab svenska språk och studerade sweol hjälpat förstå grammatik och nya ord.

  7. 1. Vad tycker om programmet jag tycker att det är jättebra och intressant man lär sig hur viktig är det ett språk i det samhälle man bor.Och det också viktig att man inte blir rädd att säga fel eller otal fel utan man ska vaga.
    2.Jag kan man lära sig svenska språk med sweol,höra och titta på filmer jag kan prata bara svenska.

  8. 1 Jag tycker om mannen. för att han lära snabba svenska.Jag tror att han träffa med många mäninskor.Varför att han förstå fler nya ord.Han glömade inte hans språk.Han är duktig man.
    2 Här kan man lära mig Svanska språk snabbt .Jag har planerat när kan man lära mig svenska.Jag titta på filmer och jag läsa tex.. att tränna många nya ord.

  9. Bra jobbat alla elever!

Kommentera

