Läxa till tisdag 2 september

Läxa till tisdag är att träna uttal och ordföljd.
Kom ihåg att alla starka stavelser måste va långa!
Träna på exempelmeningarna minst 10-20-30-40 gånger per dag.

Träna på dikten:

Du har tappat ditt ord och din papperslapp
Du barfotabarn i livet
Så sitter du åter på handlarns trapp
och gråter så övergivet
Vad var det för ord? Var det långt eller kort?
Var det väl eller illa skrivet?
Tänk efter nu förrän vi föser dig bort
du barfotbarn i livet.

Träna på ordföljd genom att titta på filmen många gånger. Använd satsdelschemat och skriv egna meningar.
Skriv meningar med de här orden i: demokrati, ett parti, välja, Fredrik Reinfeldt, invandrare, invånare.
Skriv meningarna i kommentarsfältet på bloggen.

Lycka till!

   ninos

 

11 responses

  1. 1. Sverige är ett demokrati landet.
    2. Riksdagens är största parti.
    3. På måndag ska jag välja ett parti som Socialdemokraterna.
    4. Fredrik Reinfeldt är Statsminister i Sverige.
    5. Det finns många invandrare i Sverige.
    6. I Sandviken bor ca 37,000 invånare.

  2. 1. Nästan alla länder i Europa är demokratier.
    2. Ett parti som jag vill ska vinna är folkparti.
    3. På många ska jag välja ett parti som Folkparti.
    4. Fredrik Reinfeldt är Statsminister i Sverige.
    5. I Sandviken finns många invandrare.
    6. I Stockholm bor ca 2,2 miljoner invånare.

  3. I mitt hemland kan jag inte använda demokrsti.
    Ett parti som jag vill vinna i valet är Moderaterna.
    Många människor ska välja Moderaterna partiet att komma till riksdagen.
    Fredrik Reinfeldt är Moderraternas ledare och hon är sveriges statsminister.
    I Sverige finns du invandrare från olika länder ,men de flesta från syrien nu.
    I Sverige bor ca 9,7 miljoner invånare.

  4. 1. Demokrati handlar lika vårdlden mölgheter ockh rättigheter dem bestämer.
    2. Moderaterna är ett parti om Sverige.
    3. Jag vill vålja Socialdemokraterna.
    4. Fredrik Reinfeldet är statminister i Sverige.
    5. Jag studerar med olika invandrare.
    6. Mänga Eritreanska invånare i Sandviken.

  5. 1. Ett parti som jag tycker ska vinna är Folkpartiet.

  6. 1- En demokrati betyder betyder ett sätt att styra ett land.

    2- I Sverige finns många partier ska Svenska personer rösta på.

    3- På fjärde september ska medborgare i Sverige vilja vilket parti ska lyckas i riksdagen , kommun och lantstingen.

    4- Fredrik Reinfeldt är Moderaternas ledare i Sverige.

    5- En invandrare betyder en person som ska flytta från ett annat land.

    6- En invånare betyder en person som bor i ett land eller i en stad.

  7. Weldekidan Berhe | Svara

    1.Fredrik Reinfeldt är Sverige mnister.
    2.Sverige är än demokrati land.
    3. Det finns nio parti i Sverige.
    4.Jag ska väljä Moderaterna partiet.
    5.Sverige har hjälpt invandrare och fattiga männskor.
    6.Det finns 9 millioner invånare i Sverige.

  8. >Demokrati handlar om alla människors lika värde och rättigheter .
    >Ett parti som jag skulle vilja rösta är det Socialdemokraterna.

  9. Hiba Jasim

    Jag bor i ett land som är demokrati.
    Sverige har sju partier.
    Vi har rätt välja vad som hälsat .
    Fredrik Reinfeldt är moderaternas ledare i Sverige.
    I Sverige finns många invandrare.
    I Sandviken bor 37,000 invånare.

  10. Invandrare > person som lämnat sitt hemland för att bosätta sig i ett annat land.
    Välja > jag skulle välja ett parti för rösta .
    Invånare > betyder att hur många alla människor som bott i Sverige.
    Fredrik Reinfeldt > Moderatledare.

  11. 1 Sverige är en demokrati land.
    2 parti betyder olika politska partierna.
    3 Jag ska välja socialdemokrat.
    4 Fedrik Reinfeldt är Moderaternas ledare.
    5 Sverige bor 1.2 miljon ivandrare.
    Sandviken bor 30 tusen ivånare.

Kommentera

